AUREL VLAICU (1882 - 1913)
În galeria marilor personalități ale științei și tehnicii românești care au contribuit la progresul științei universale, unul din locurile de frunte este ocupat de marele inventator și aviator Aurel Vlaicu.
S-a născut în satul Binținti (astăzi Aurel Vlaicu), din comitatul Hunedoara, la 19 noiembrie 1882, ca fiu al lui Dumitru Vlaicu şi al Anei, născută Luca. Familia a reușit, cu mari sacrificii, să-și susţină fiul la şcoală. După absolvirea cursurilor elementare din satul natal, s-a înscris la reputatul Liceu Reformat „Kún” din Orăştie, de unde, după primii doi ani, se transferă la Liceul german din Sibiu. Aici a urmat clasele a VII-a şi a VIII-a, până în anul 1902 când, la finalul studiilor liceale, a obținut diploma de bacalaureat.
Încă de pe băncile liceului a demonstrat aptitudini deosebite de tehnică, ceea ce l-a determinat să se orienteze spre o facultate cu acest profil.
În toamna anului 1902 s-a înscris la Universitatea Tehnică Regală Maghiară din Budapesta, Secția Inginerie Mecanică, însă după primul an de studiu a renunțat, pe de o parte deoarece materiile predate nu erau conform așteptărilor sale, iar pe de altă parte pentru că dorea să aprofundeze limba germană, în care erau publicate majoritatea cărților reprezentative din domeniul motoarelor și aeroplanelor. Ca urmare, s-a înscris la Universitatea Tehnică din München, unde a fost student timp de patru ani, între 1903-1907. Din motive financiare, nu a susținut examenul de licență, însă a primit un certificat de absolvire, obținând titlul de „inginer mecanic”, dar fără specificația „cu diplomă”.
Multitudinea preocupărilor sale în domeniul tehnicii l-au făcut cunoscut între studenţii şi profesorii înaltei şcoli müncheneze. Devenit inginer se dedică studierii pasiunii sale, zborul. Primul succes, după o intensă muncă, l-a constituit ridicarea de la sol a planorului proiectat şi construit după planurile proprii, pe islazul satului natal, în anul 1909.
Convins că la Bucureşti va găsi alte posibilităţi de realizare a proiectelor sale, Aurel Vlaicu trece munţii şi, susţinut de o serie de personalităţi, reuşeşte să construiască aparatul de zbor „Vlaicu I”, o realizare remarcabilă. Cu acest avion, în 17 iunie 1910, Aurel Vlaicu a reuşit să decoleze de pe Câmpul Cotrocenilor de la prima încercare, demonstrând scepticilor că aparatul său se poate desprinde de la sol și se poate menține în zbor orizontal stabil.
CONTACT
GESTIONAR CUSTODE
– POPESCU ANGELA +40 0727 516 884
GESTIONAR CUSTODE
– BOTA MARIANA +40 0729 867 626
PROGRAM DE VIZITARE:
LOCALIZARE PE HARTĂ